لوآ یک زبان متنی است که در سال ۱۹۹۳ در دانشگاه PUC-RIO ریودوژانیرو برزیل و توسط ۳ استاد همان دانشگاه متولد شد. از آن زمان تا کنون لوآ برای انواع مختلف کاربرد های صنعتی مانند ربوتیک , پردازش تصویر , ویرایشگر های متن توسعه ای , سوییچ های اترنت , توسعه وب و غیره استفاده میشود. بعلاوع لوآ یکی از زبان ها برجسته در طراحی و توسعه بازی های کامپیوتری است.
خصوصیت اصلی لوآ در یک کلام سادگی آن است چرا که لوآ فقط یک ساختار داده ارائه می دهد که آن “جدول” است که همان اصطلاح لوآ برای آرایه های شرکت پذیر می باشد. اگرچه بسیاری از زبان های برنامه نویسی آراه های مشترک را نیز ارائه می دهند ولی در هیچ زبان برنامه نویسی دیگری این آرایه ها نقش اصلی را ایفا نمی کنند. جداول لوآ پیاده سازی ساده و موثری برای ماژول ها, عناصر الگو , کلاس ها , آرایه ها , لیست ها و بسیاری دیگر از ساختار ها هستند.
لوآ از لحاظ نحوی از واژگان کلیدی آشنایی استفاده می کند. برای آشنایی با Syntax لوا کد زیر دو نوع از محاسبه فاکتوریل, یکی به صورت بازگشتی و دییگری به صورت حلقه را نشان میدهد, هرکس با اندک کعلومات از برنامه نویسی میتواند عبارات و مفهوم این کدها را درک کند
API لوآ این امکان را می دهد که علاوه بر C و C++ با دیگر زبان های برنامه نویسی مانند Fortran,java,Ruby,Perl ارتباط داشته باشد.
شاخصه های استقلال , لوآ را به عنوان یکی از سریعترین زبان ها برنامه نویسی در حوزه زبان های متنی مفسری نشان می دهد. این خصوصیت به تولید کنندگان برنامه های کاربردی این امکان را می دهد که قسمتی از برنامه خود را در لوآ بنویسند. برای مثال بالغ بر ۴۰ درصد از Adobe Lightroom در لوآ نوشته شده است.
میتوان از ادرس www.lua.org به صورت رایگان دانلود کرد.