شما حتی قبل از انتخاب رنگ برای وب سایتتان یا طراحی طرح صفحه اصلی خود، باید بدانید چگونه افراد مطالب را در وب می خوانند. از آنجایی که اینترنت به شدت در حال تغییر است راهی که خرید یا ارتباط برقرار می کنیم، هم چنین چگونه خواندن ما را تغییر داده است. مغز ما پاسخ متفاوتی می دهد وقتی متنی را روی صفحه نمایش می خواند تا وقتی که ما چیزی را از روی کاغذ می خوانیم. خواندن آنلاین ما را به سمت تخلیه ی ذهنی می کشاند، و آنچه ما می خوانیم را کمتر به یادماندنی می کند. بنابراین وقتی افراد یک طرح وب سایت خوب طراحی شده را می خوانند می توانند تمرکز کنند و پردازش موثرتری روی آنچه خوانده اند داشته باشند. درک این که افراد چگونه آنلاین می خوانند به شما اجازه می دهد وب سایتتان را برای خواننده ی مدرن تر موثرتر بسازید که منجر به قابلیت استفاده ی بهتر و تعامل سازنده تر می شود. در اینجا مروری داریم بر چگونگی خواندن افراد در وب. با ما همراه باشید…
در زمانهای قبل، تلاش های دانشمندان برای کشف الگوهای مشترک خوانندگان شروع شد. عموماً زمانی که شما یک کتاب کاغذی را می خوانید چشمان شما تمایل دارند روی چیزی که مسیر اسکن نامیده می شود سفر کنند، که شامل اسکن سریع و توقف است.
در این مسیر، چشم ها یک جمله را برای چند کلمه قبل از توقف دنبال می کنند. در این مکث، چیزی که هست این است که مغز شما آنچه را که خوانده اید قبل از ادامه دان به آن، پردازش می کند. اکثر افراد حتی توجه نمی کنند که این چنین می خوانند. وقتی شما یک محتوای آنلاین می خوانید، چشمان شما دنبال می کنند مسیر اسکنی را که تشکیل شده است از یک الگوی F شکل. این یک ابزار تصمیم گیری است-در چند ثانیه-که آیا روی این صفحه بماند و کل متن را بخواند یا کلیک کند.
در طرح الگوی F چشم شما:
۱- قسمت بالا را به صورت افقی می خواند.
۲- به سمت پایین حرکت می کند و یک بخش جدید را به صورت افقی می خواند.
۳- پرش به سمت بالا دارد و سپس ستون کناری سمت راست را اسکن می کند.
از این مسیر اسکن مدرن در طراحی وب سایت خود، آگاه باشید چرا که وقتی افراد می خوانند یک طرح وب سایت بد طراحی شده را، نا امید می شوند و نا امیدی منجر به ارتباط های آتی آنها نمی شود.
به علاوه، به طور متوسط، مرور کننده ی وب، حدود ۶۰ در صد از هر صفحه ی وب را می خواند و این به این معناست که به منظور متمایل کردن و هدایت چشمان مخاطب، شما نیاز دارید محتوای وب سایت را ساده تر قابل اسکن نمایید. به عبارت دیگر، افراد محتوای وب را بیشتر از آنچه که به چشمشان بیاید نمی خوانند.
زمانی که شما یک صفحه ی وب می سازید، آن را ایجاد می کنید با انتظاراتی که از کاربران و بازدیدکنندگان صفحه ی وب، در ذهن دارید و این یک مجموعه مشخص از تصورات از پیش پنداشته است بر اساس تجربه ی قبلی که نباید نقض شود. مانند:
درباره ما و تماس با ما که نشان از اعتبار و اعتماد است.
نداشتن عناصر منحرف مثل ویدئوهایی که اتوماتیک باز شود.
لوگو(آرم) شرکت،(قرار گرفته در گوشه بالا سمت چپ) برای رسمیت شناختن نام تجاری شما.
ابزارهای Navigation ساده و لینک های کار که اجازه می دهد به بازدید کنندگان تا با سرعت و کارآمدی به Home(خانه) برگردند.
نقشه سایت برای هدایت: هدایت بیشتری که فراهم می شود برای خوانندگان شما، از تجربه ی کاربر مهم تر است. از آنجا که کاربران آنلاین امروزه فقط خواننده نیستند اسکنر هم هستد مطالب خود را به گونه ای قرار دهید که برای اسکن ساده باشند با استفاده از Bullet point یا اطلاعات دیگر از نوع لیست.
کلمات کلیدی که با رنگ های متناوب و با حروف برجسته نوشته شده اند.
سرفصلهای آموزنده
پاراگراف های کوتاه
و در نهایت اگرچه برداشت اول به حساب است، ولی خود محتوا هم مهم است. مقالات، پستهای وبلاگ شما، توصیف محصول و دیگر کپی ها باید عاری از غلط املایی و اشتباهات دستوری باشد و به درستی اشاره شده باشد برای اعتبار و سرگرمی و الهام بخشی و اطلاع مخاطبان.
گرافیک گاهی اوقات بیش از انتخاب یک کلمه است. Slate گزارش می دهد که بسیاری بازدید کنندگان وب سایت شما به احتمال زیاد به تماشای۱۰۰ درصد از ویدئو و محتوای تصویر می پردازند در حال که تنها ۵۰-۶۰ درصد از متن ها را می خوانند.
این حقایق در مورد تصاویر، از Jeff Bullas را در نظر بگیرید:
به خاطر داشته باشید با این حال تصاویر شما بایستی مرتبط با محتوا باشد مانند عکس ها و یا تصاویر دیگری که نزدیک به موضوع هستند. بازدید کنندگان وب سایت مایل به تصاویر پر کننده نیستند.
هر کسی در بازاریابی می تواند از تاثیر، مود، درک و رفتار رنگ برای شما توضیح دهد. رنگ خاص می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. بسته به سن، عادات وبگردی و دستگاه های مخاطبان هدف.
پالت رنگی که در سایت خود استفاده می کنید در واقع می تواند محوری باشد برای ایجاد یک خرید یا پاسخ به تماس شما. انتخاب رنگ های ضعیف، می تواند آنها را دور کند. تحقیق بر روی رنگ های بازاریابی نشان می دهد که ۸۵ درصد از مصرف کنندگان عنوان کرده اند که رنگ یک محصول، مهم ترین دلیل آنها برای خرید بوده است.
۴۲ درصد از افراد گفته اند قضاوت یک وب سایت در طرح رنگ آن است.
۵۲ درصد از خریداران باز نخواهند گشت به وب سایت اگر آنها رنگشان خاموش شده باشد.
رنگ مهمترین عنصر در شناخت نام تجاری است(۸۰ درصد)
انتخاب یک فونت خوب ارتباطی به علاقه ی شما به فونت خاصی ندارد. داشتن یک فونت مناسب روی سایت کسب و کار شما تاثیر بسیار زیادی در جذب مشتریان دارد چون تایپوگرافی بر روی راهی که افراد فکر می کنند تاثیر گذار است.
بهترین فونتها برای محتوای وب، فونتهای بدون دندانه هستند و سه مورد از فونتهای قابل قبول بر اساس اولویت به شرح زیر است:
زمانی که شما پالت رنگ، تصاویر و فونت برای وب سایت خود دارید الان زمانی است که بر روی طرح وب سایت خود تمرکز کنید. طرح F مانند مسیر اسکن را به خاطر بیاورید که قبلا راجع به آن بحث شد. اینجا جایی است که آن را برای شما تشریح می کنیم.
خوانندگان آنلاین ۸۰ درصد از وقت اسکن خود را در قسمت بالای صفحه و تنها ۲۰ درصد را در پایین صفحه صرف می کنند.
بینندگان وب سایت های فارسی زبان، ۶۹ درصد از وقتشان را در سمت راست صفحه و فقط ۳۰ درصد را صرف سمت چپ صفحه می کنند.
بهترین طرح بندی صفحه ی وب، عموماً دنبال می کند طرح الگوی F مانندی را با قرار دادن اطلاعات بیشتر و مهم تر و تصاویر در آن مکان ها تا سریع تر توجه خواننده را جلب کنند. طرح بندی صفحه ی وب باید شامل این موارد باشد:
۲ comments. دیدگاه جدید بگذارید
سلام.مقاله خوبیه،البته به به دلیل اینکه ما فارسی زبانیم ودیدمون نسبت به یک صفحه ازراست به چپه ،پس بیشتر نگاهمون سمت راسته وفونتهای مورد علاقمون یکم متفاوته
سپاس
با عرض سلام خدمت شما کاربر گرامی.
از اینکه لحظاتی چند از زمان گرانبهای خود را در ایزی هاست گذرانده اید از شما سپاسگزاریم.
بله حق با شماست. تصحیح شد.
با تشکر از دقت نظر شما