شبکه تحویل محتوا (CDN) به گروهی از سرورهای توزیع شده از نظر جغرافیایی گفته می شود که با هم کار می کنند تا تحویل سریع محتوای اینترنت را فراهم کنند. CDN امکان انتقال سریع دارایی های مورد نیاز برای بارگیری محتوای اینترنت از جمله صفحات HTML، پرونده های جاوا اسکریپت، صفحه های سبک، تصاویر و فیلم ها را فراهم می کند. محبوبیت سرویس های CDN همچنان در حال افزایش است و امروزه بیشتر ترافیک وب از طریق CDN ها ، از جمله بازدید از سایت های مهم مانند Facebook ،Netflix و Amazon ارائه می شود.
یک CDN با پیکربندی صحیح می تواند به محافظت از وب سایت ها در برابر برخی از حملات مخرب رایج، مانند حملات Distribution Denial of Service (DDOS) کمک کند.
CDN ها قسمت قابل توجهی از ترافیک اینترنت جهان را حمل می کنند. آنها در همه جا حضور دارند و سخت ترین چالش های ارائه محتوا از طریق اینترنت را کاهش می دهند. اما چرا CDN ها این همه فراگیر هستند؟ چرا همه ، از ارائه دهندگان محتوای کوچک و متوسط گرفته تا شرکت های بزرگ جهان ، با تکیه بر CDN ها تجربه وب بی نظیری را در اختیار کاربران نهایی خود قرار می دهند؟ CDN به یک دلیل اساسی تبدیل شد به ابزاری اساسی برای موفقیت در انجام تجارت آنلاین: اینترنت در ابتدا برای انجام همه کارهای شگفت انگیز امروزی طراحی نشده بود! به سادگی برای پاسخگویی به تقاضای انبوه داده ، فیلم با کیفیت بالا ، فروش فلش و بارگیری های گسترده ای که امروز مردم انتظار دارند، ساخته نشده است. CDN ها به طور خاص ساخته شده اند تا اینترنت را بهتر کنند.
در هسته آن، شبکه سرورهایی است که با هدف ارائه محتوا در سریعترین زمان، ارزان، با اطمینان و ایمن به یکدیگر متصل شده اند. به منظور بهبود سرعت و اتصال، CDN سرورها را در نقاط تبادل بین شبکه های مختلف قرار می دهد. این نقاط تبادل اینترنت (IXP) مکانهای اصلی ارائه دهندگان اینترنت مختلف برای اتصال یکدیگر به ترافیکی هستند که از شبکه های مختلف آنها ایجاد می شود. ارائه دهنده CDN با اتصال به این مکانهای پر سرعت و بسیار بهم پیوسته قادر به کاهش هزینه ها و زمان انتقال در تحویل داده های پرسرعت است.
تقریباً همه از شبکه تحویل محتوا (CDN) استفاده میکنند. امروزه بیش از نیمی از ترافیک در حال حاضر توسط CDN ارائه می شود. این اعداد با گذشت هر سال به سرعت در حال افزایش هستند. واقعیت این است که اگر هر بخشی از مشاغل شما آنلاین باشد ، دلایل چندانی برای استفاده نکردن از CDN وجود ندارد ، به ویژه هنگامی که بسیاری از افراد خدمات خود را به صورت رایگان ارائه می دهند.البته، CDN ها برای همه مناسب نیستند. به طور خاص، اگر یک وب سایت کاملاً محلی دارید و اکثریت قریب به اتفاق کاربران شما در همان منطقه میزبانی شما قرار دارند، داشتن CDN سود چندانی ندارد. در این سناریو ، استفاده از CDN می تواند با معرفی یک نقطه اتصال غیر ضروری دیگر بین بازدید کننده و یک سرور در نزدیکی ، عملکرد وب سایت شما را بدتر کند.
در دنیای ایده آل ، CDN بخشی جدایی ناپذیر از هر میزبانی وب سایت است. با این حال ، هنگامی که CDN ها برای اولین بار در اواخر دهه ۱۹۹۰ تاسیس شدند، بسیار گران بودند و فقط برای بزرگترین سازمانها قابل دسترسی بودند. امروزه همه چیز تغییر کرده است و بسیاری از ارائه دهندگان خدمات میزبانی خدمات CDN را نیز ارائه می دهند.