خدمات ابری آمازون بیشتر با نام Amazon Web Services یا بهاختصار AWS نامیده میشوند. از سال ۲۰۰۶ که شرکت آمازون دست به ارائهی خدمات ابری زد، همچنان با اقتدار جایگاه خود بهعنوان برترین ارائهدهندهی خدمات ابری را حفظ کرده است.
دیتاسنترهای آمازون در ۴۲ نقطهی مختلف در ۱۶ ناحیهی جغرافیایی واقع شدهاند؛ آمازون در نظر دارد این تعداد را تا پایان سال ۲۰۱۷ به ۱۹ منطقه برساند. لازم به ذکر است که هرکدام از دیتاسنترهای آمازون به واحد تولید نیرو و اتصالات شبکهی پشتیبان نیز مجهز هستند.
آمازون اولین سرویس رایانش ابری خود را در ماه مارس ۲۰۰۶، تحت نام Simple Storage Service، که اختصارا S3 نامیده میشود معرفی کرد. لازم به ذکر است که ایدهی ارائهی خدمات ابری سالها قبل از آن در آمازون مطرح شده بود.
ایدهی اولیهی آمازون ارائهی سرویسی بود که به توسعهدهندگان اجازه دهد بدون نیاز به خرید، آمادهسازی و صرف انرژی جهت نگهداری از زیرساختهای پردازشی، کار خود را شروع کنند.
پروژهی AWS در سال ۲۰۰۴ به همت بنیامین بلک و کریس پینکهام کلید خورد و در سال ۲۰۰۶ به جهانیان معرفی شد. پس از آن نیز آمازون مرتبا خدمات مختلفی به سرویسهای ابری خود افزوده است.
این پروژه یک موفقیت تمامعیار برای آمازون بود؛ چرا که تنها طی یکسال، خدمات ابری آمازون موفق به جذب ۱۸۰ هزار مشتری شد. در سال ۲۰۱۰ نیز پلتفرم ویدئویی نتفلیکس اعلام کرد تمام خدمات خود را بر پایهی خدمات ابری آمازون ارائه خواهد داد.
همین مسئله موجب استقبال بیشتر از خدمات ابری آمازون شد و باعث شد شرکت تحت رهبری جف بزوس، در عرصهی رایانش ابری بیش از پیش از رقبای خود پیشی گیرد و سهم بیشتری از بازار به دست آورد.
خدمات ابری آمازون گسترهی وسیعی را در بر میگیرد. این خدمات شامل خدمات پردازش خصوصی اختصاصی و ذخیرهی داده میشود. علاوه بر این، آمازون برای شرکتهایی که قصد مهاجرت از دیتاسنترهای سنتی به فضای ابری دارند، خدمات انتقالی نیز ارائه میدهد. ابزارهای شبکه و تحویل محتوی، ابزارهای ویژهی توسعهدهندگان و سرویسهای مدیریت ابری، بخشی دیگر از خدمات ابری آمازون هستند.
آمازون از حوزهی هوش مصنوعی نیز غافل نشده است و خدماتی نظیر تبدیل متن به گفتار، تحلیل تصاویر و یادگیری ماشین را در قالب خدمات ابری خود ارائه میکند.
خدمات مرتبط با تحلیل داده، خدمات موبایل و ابزارهای تجاری ویژهی ویرایش اسناد و پست الکترونیک نیز از جمله خدمات ابری آمازون هستند.
آمازون همچنین در چهارچوب خدمات ابری خود، سرویسهایی در زمینهی اینترنت اشیاء و ابزارهای توسعهی بازی با سرورهای GameLift و موتور بازی Lumberyard 3D ارائه میدهد.
اول از همه، برترین مزیت خدمات ابری آمازون، تنوع خدمات ارائهشده توسط این شرکت است. فرقی ندارد صاحب یک استارتاپ کوچک باشید یا شرکتی بزرگ، در هر صورت آمازون میتواند خدمات ابری مختلفی به شما ارائه دهد.
سرورهای آمازون نیز در سرتاسر جهان گسترده شدهاند و مشتریان این شرکت روز به روز در حال افزایش هستند.
به عقیدهی گارتنر، چنین مزایایی آمازون را به انتخابی مطمئن برای اکثر مشتریان بدل کرده است.
برترین مزیت خدمات ابری آمازون، تنوع خدمات ارائهشده توسط این شرکت است.
از نظر قیمت، قیمتهای خدمات ابری آمازون قابل مقایسه با دیگر رقبای این شرکت است و به لطف تعدد مشتریان این خدمات، این قیمتها بهطور مرتب در حال کاهش هستند.
خدمات ارائهشده توسط آمازون به بلوغ زیادی رسیدهاند و با گذر زمان امتحان خود را پس دادهاند. همچنین این شرکت از پیشرفت باز نمانده است و مسلما در سالهای آینده نیز خدمات و تکنولوژیهای ابری جدیدی ارائه خواهد داد.
با وجود تمام مزایای ذکرشده، آمازون در زمینهی ارائهی خدمات ابری آمیخته (هیبریدی) ضعیف عمل کرده و از رقبایی نظیر مایکروسافت و آیبیام عقب مانده است.
از طرفی، شرکتهایی که به نرمافزارها و خدمات ارائهشده توسط مایکروسافت و آیبیام وابسته هستند، احتمالا ترجیح میدهند از خدمات ابری این دو شرکت استفاده کنند. اما با این وجود، نباید فراموش کرد آمازون در حال حاضر پرچمدار حوزهی رایانش ابری است و مجموعه خدمات فوقالعاده گستردهای ارائه میکند.
۲ comments. دیدگاه جدید بگذارید
سلام
از این خدمات میشه تو ایران استفاده کرد یا طبق معمول تحریمیم؟
سلام علی عزیز،
متأسفانه تحریم هستیم و امکان استفاده از این سرویس در ایران وجود ندارد.