در مقالات گذشته به طور متناوب در مورد اهمیت بهینه سازی موتور های جستجو و سئو (SEO) با شما صحبت کردیم و روش هایی جهت بهبود سئو سایت ها بیان کردیم. همچنین اشاره کردیم که ایزی هاست نیز به سهم خود با اعمال کانفیگ های SEO friendly بر روی سرور های هاستینگ، راه را برای بهبود رنکینگ وبسایت مشتریان خود هموار نموده است. اما نکاتی وجود دارد که در صورت عدم توجه کاربران به آن، این مهم عملی نخواهد شد. پس با ما همراه باشید…
از نکات برتر موجود در موتور جستجوی گوگل، به روز شدن کلمات کلیدی ثبت شده از تمامی صفحات به صورت ماهیانه است. بدین صورت که گوگل هر ماه اقدام به ایندکس کردن مجدد تمامی کلمات کلیدی که از صفحات مختلف جمع آوری کرده است، می کند و این امر می تواند منجر به یافت شدن موارد جدید توسط گوگل در صفحات مختلف گردیده و در جایگاه شما تاثیر منفی شدیدی بگذارد. پس یکی از وظایف اصلی هر Webmaster، چک کردن ماهیانه جایگاه کلمات کلیدی خود، در گوگل است. یکی از بهترین روش های اطلاع از جایگاه ماهیانه کلمات کلیدی شما در گوگل، استفاده از نرم افزار فوق العاده Web CEO می باشد. این نرم افزار که نسخه ای رایگان نیز دارد، می تواند رتبه کلمات کلیدی شما در نتایج جستجو را بطور مداوم نشان دهد. امکاناتی که این نرم افزار فوق العاده در اختیار شما می گذارد، بسیار فراتر از مورد گفته شده می باشد.
یکی دیگر از موارد مهم در رابطه با رتبه یک سایت، تگ های سه گانه title h2 و h1 است که با اینکه همگان از اهمیت آن ها مطلع هستند، اما غالباً به دست فراموشی سپرده می شوند. این تگ ها باید توصیف کوتاه و در عین حال کاملی از منظور اصلی صفحه و عناوین هر قسمت ارائه دهند. چرا که این سه تگ، از اولین مواردی هستند که توسط روبات های جستجوگر، ایندکس می گردند. این امر، خود، به روشنی بر اهمیت آنها تاکید دارد.
یکی دیگر از موارد مؤثر در توصیف سایت و یافت شدن آن توسط موتورهای جستجو، استفاده از تگ META می باشد. در حقیقت، اولین قدم در شناساندن وب سایت، استفاده از این تگ می باشد. چرا که موتورهای جستجو برای توصیف سایت شما در نتایج جستجو، از این تگ استفاده می کنند. البته میزان اهمیتی که جستجوگرها برای این تگ قائل هستند، کاملا به نوع موتور جستجو بستگی دارد. در مورد گوگل و PageRank نمی توان اهمیت بالایی برای آن قائل شد. در مجموع، دو نوع تگ META وجود دارد که شامل Description tag و Keywords tag هستند. مورد اول، شامل توصیف مختصری از وب سایت است و دومی شامل کلمات کلیدی موجود در صفحه است. در هنگام نوشتن این تگ ها باید از قرار دادن فاصله بین هر واژه و همچنین از نوشتن کلمات با حروف بزرگ، کاملا پرهیز کرد.
گذشته از اهمیتی که تعیین نام صفحات برای شناخته شدن در جستجوگرها دارد، استفاده از حروف یکسان کوچک یا بزرگ برای تمامی قسمت های یک URL از اهمیت ویژه ای برخوردار است بدین معنی که کلمه ای که در ادامه یک آدرس و پس از .com نوشته می شود باید با ابتدای آدرس همخوانی داشته باشد. چرا که در شناسائی URL ها، موتوری مانند گوگل، یک جستجوگر Case Sensitive است و بنابراین این موتور، دو آدرس یکسان http://ezHost.ir/dedicated و http://ezHost.ir/DEDICATED را به عنوان دو آدرس متفاوت تشخیص می دهد. این موضوع را با چک کردن صفحاتی که لینک به هر یک از این دو صفحه دارند، می توان تحقیق کرد. پس با متفاوت بودن شیوه نوشتاری دو صفحه مشابه، گوگل لینک های متفاوتی را برای هر کدام پیدا می کند و از این طریق PageRank متفاوتی را هم به آن دو اختصاص می دهد. در این قسمت چهار قانون سودمند وجود دارد:
یکی از موارد معمول در تمامی وب سایت ها، استفاده از کلمات کلی برای لینک هاست. بدین معنی که به جای آنکه به اسم دقیق صفحه ای که قصد لینک دادن به آن را داریم اشاره کنیم از کلماتی نظیر «اینجا»، «اطلاعات بیشتر» و نظیر این استفاده می کنیم. به عنوان مثال این جمله را فراوان دیده ایم که برای یافتن اطلاعات بیشتر پیرامون فلان موضوع اینجا را کلیک کنید که با این کار از دید گوگل ما به آن صفحه لینک نداده ایم بلکه اگر کسی به دنبال کلمه «اینجا» بگردد گوگل صفحه وب ما را به او نشان می دهد! علت این امر، آن است که مکانیزم گوگل، نگاه کردن به عباراتی است که در انتهای تگ <a href> نوشته می شود. از این طریق، اگر صراحتاً به موضوعی که در آن صفحه حکم یک Keyword را دارد و در تگ title نوشته شده است اشاره نکنیم، در حقیقت، به صفحه لینک نداده ایم. پس بهتر است مثلا بنویسیم: برای یافتن اطلاعات کلی پیرامون فلان موضوع به فلان صفحه (لینک) بروید.
امیدواریم که این مباحث مورد استفاده شما قرار گرفته باشد. سعی می کنیم در آینده نیز تعدادی دیگر از نکات سئو را به شما آموزش دهیم.