در مقالات گذشته نکاتی ساده اما در عین حال بسیار مهم را در مورد سئو با شما مطرح کردیم. در این مقاله سعی داریم تا شما را با اهمیت محتوای پویا، لینک دهی به تصاویر یا به عبارتی دیگر بهینه سازی تصاویر برای موتور های جستجو، رتبه الکسا و نقشه سایت آشنا سازیم. با ما همراه باشید.
استفاده از محتوای دینامیک یا Dynamic (پویا)، به استانداردی معمول در صفحات اینترنتی بدل شده است. امری که لزوم نوشتن صفحات جداگانه برای هر قسمت را با استفاده از سیستم های مدیریت محتوا از میان برده است. اما در این میان و علی الخصوص در سایت های بزرگ با محتوای بسیار زیاد، بخش جداگانه ای برای جستجوی محتوا به صورت کامل و جزء به جزء در نظر گرفته شده است که با نوشتن عبارت مورد نظر، می تواند محتوای مورد نظر کاربر را از میان صدها داده مختلف فیلتر نموده و به صورت صفحاتی جداگانه به نمایش بگذارد؛ صفحاتی که در حقیقت وجود خارجی نداشته و تنها برای نمایش به کاربر تولید (Generate) شده اند. این صفحات و موارد مشابه آن، برای گوگل و تقریباً تمامی موتور های جستجو غیر قابل مشاهده هستند و طبیعتا توسط آنها ایندکس نمی گردند و بدین ترتیب، PageRank صفحات موجود در سایت، از لینک های مفیدی که از این قسمت بدست می آید، کاملا بی نصیب می مانند. برای رفع این مشکل، می بایست محتوای ایندکس شده تمامی صفحات موجود در سایت را به فرم یک لینک مجزا و با هایپر لینکی مشابه عنوان صفحه، در درون این بخش قرار داد تا موتورهای جستجو با رسیدن به این قسمت، تمامی لینک های آن را نیز به ایندکس خود اضافه کنند.
یکی از روش های قرار دادن لینک به صفحات دیگر، استفاده از تصاویر است. تصاویری که معمولا بدون هیچ المان اضافی به صفحه مورد نظر شما لینک شده اند. اما این شیوه لینک دادن تنها در صورتی سودمند خواهد بود که در ساختار کد نویسی آنها، از تگ های alt و title استفاده شده باشد. چرا که موتور های جستجو در ایندکس کردن تصاویر، تنها به محتوای این دو تگ وابسته هستند. در مورد تصاویر بدون لینک نیز می بایست حتما از تگ <dl> استفاده نمود (البته شیوه استفاده از این تگ ها را به راحتی در منابع کد نویسی می توان پیدا نمود)
کسب و کار تازه ای که کلاهبرداران اینترنتی برای کسب سود بیشتر در پیش گرفته اند، فریب کاربران تحت عناوینی چون افزایش سریع PageRank می باشد، شیوه ای که با دریافت وجه از اشخاص اقدام به قرار دادن لینک آن ها در سایت های مجتمعی که به همین منظور ساخته شده اند کرده و با ازدیاد صفحات مشابه سعی در فریب گوگل درافزایش رتبه سایت دارند. شیوه دیگری که کارکردی مشابه مورد قبل را دارد، اختصاص یک پیکسل از یک وب سایت شناخته شده به یک لینک مشخص است، بطوریکه آن لینک حتی دیده نیز نمی شود. هر دوی اینها از موارد نقض قوانین گوگل و مشمول «Death Penalty» آن می شود و حتی ممکن است به Ban شدن سایت های مشمول این مورد نیز منجر شود. پس برای جذب لینک بیشتر به صفحه خود، از محتوای جذاب و کاربر پسند استفاده کنید، نه از روش های تقلب و کپی کاری.
الکسا یک سرویس است که وب سایتها را بر اساس اطلاعات دریافتی از وب رتبه بندی می کند. برای مدیران سایت، بهبود رتبه در الکسا بسیار مهم است. جهت اطلاعات بیشتر در مورد الکسا و نحوه کار آن می توانید دانشنامه ای که به همین منظور در ایزی هاست تهیه گردیده است را مطالعه بفرمایید.
ساده ترین راه برای ساخت این ابزار، ایجاد یک حساب کاربری WebMaster در گوگل می باشد. اگر مالک وب سایتی هستید می توانید به سادگی به آدرس www.google.com/webmasters مراجعه نموده و از این سرویس رایگان استفاده نمایید. بعد از ثبت نام در این سرویس و ورود به حساب کاربری خود، می توانید با کمک راهنمایی های درج شده به راحتی نقشه سایت خود را بسازید و سپس آن را به گوگل اعلام نمایید. نقشه سایت، یک فایل XML است که دارای لینک هایی به قسمت های متعدد وب سایت در صفحات مختلف می باشد.
محیط کاربری Webmaster به مالکین وب سایت کمک می کند تا نحوه کار وب سایت خود را بهتر درک کنند و بتوانند خطاهای احتمالی خزنده های وب (Crawler) را شناسایی و رفع کنند و ایده های مفیدی درباره چگونگی تعریف کلید واژه های مورد استفاده توسط کاربران را بدست آورند. (اضافه نمودن وب سایت در Google Webmaster Tools)