پهنای باند و میزان تاخیر پهنای باند از جمله واژه های متداول در دنیای شبکه های کامپیوتری است که به نرخ انتقال داده توسط یک اتصال شبکه، اشاره می نماید. پهنای باند تنها عامل تعیین کننده سرعت یک شبکه از زاویه دید کاربران نبوده و یکی دیگر از عناصر تاثیرگذار، «میزان تاخیر» در یک شبکه است که می تواند برنامه های متعددی را که بر روی شبکه اجرا می گردند را، تحت تاثیر قرار دهد.
پهنای باند عبارت است از مقدار اطلاعات عبور داده شده از کانال ارتباطی موجود در واحد زمان. یکی از واژه های مربوط به هاستینگ و راه اندازی وب سایت ها پهنای باند می باشد و زمانی که قصد راه اندازی وبسایت خود را دارید با این واژه رو به رو خواهید شد.
پهنای باند هاست یا ترافیک ماهانه مقدار حجمی از اطلاعات است که در ماه بر روی هاست شما رد و بدل می شود بدین معنا که مثلاً اگر کاربران یک وبسایت مجموعاً در یک ماه به اندازه ی ۱۰ گیگابایت فایل از سایت دانلود و ۵ گیگابایت فایل به آن آپلود کرده باشید میزان پهنای باند مصرفی آن ماه آن وبسایت ۱۵ گیگابایت بوده است.
توجه داشته باشید که دیدن صفحات نیز خود نوعی دانلود است زیرا هر بار که شما یک صفحه ی اینترنتی را می بینید مجموعه ای از تعدادی فایل که معمولا شامل یک فایل متنی (html) و تعدادی عکس و … است را بر روی کامپیوتر خود بارگزاری می کنید. مثلا فرض می گیرم که یک صفحه با فایلهای مربوط به آن یک مگابایت است، حال اگر این صفحه هزار بار دیده شود هزار مگابایت (حدودا یک گیگابایت) از پهنای باند هاست آن وبسایت مصرف خواهد شد.
ممکن است این سؤال برایتان به وجود بیاید که اگر پهنای باند هاستتان به اتمام برسد چه اتفاقی افتاد؟
معمولا در این گونه موارد دسترسی به سایت شما تعلیق خواهد شد و از طرف سرویس دهنده ی شما یک پیام مبنی بر به اتمام رسیدن پهنای باند هاستتان در وبسایت به نمایش در خواهد آمد و شما می بایست برای خرید پهنای باند بیشتر به مسئول هاستینگ خود مراجعه نمایید. اما به چقدر پهنای باند احتیاج داریم؟
میزان پهنای باند مورد نیاز شما در هنگام انتخاب هاست به دو عامل بستگی دارد:
حال موارد بالا را با یک مثال توضیح میدهیم. تصور کنید که سه فرد داریم که آنها را به ترتیب شماره ۱، ۲ و ۳ میخوانیم. هر سه نفر ۱،۰۰۰،۰۰۰ ریال پول دارند و میخواهند که آن را در یک فروشگاه خرج کنند.
فرد شماره ۱، تعداد زیادی وسیله با قیمت پایین برای هر یک از آنها خریداری میکند.
فرد شماره ۲، تعداد کمتری وسیله نسبت به فرد شماره ۱ اما با قیمتهای متوسطی میخرد.
فرد شماره ۳، چند وسیله بیشتر نمیتواند بخرد. چون برای هر یک قیمت زیادی پرداخت کرده است.
اجازه دهید موارد فوق را برای سایت و پهنای باند شبیهسازی کنیم. در نظر بگیرید که مقدار موجودی هر یک همان پهنای باند است و وسایل خریداری شده اجزای سایت و یا به عبارت دیگر فایلهای آن هستند:
فرد شماره ۱، سایتی با فایلهای و تصاویر کم حجم طراحی کرده، در نتیجه تعداد بازدید بیشتری از سایتش میتواند صورت بگیرد.
فرد شماره ۲، دارای سایتی با فایلها و تصاویر کم و بیش حجیمی است که به همان نسبت تعداد کمتری بازدید باعث مصرف پهنای باند آن سایت میشود.
فرد شماره ۳، سایت مناسبی طراحی نکرده چون فایلها و صفحات سایتش بسیار حجیم بوده و با تعداد کمی بازدید از سایتش تمام پهنای باندش مصرف میشود.