در مطالب گذشته به توضیح کاملی درباره اسپم و انواع آن و همچنین راه های جلوگیری از آن پرداخته ایم، اگر با این مطالب آشنایی ندارید به شما پیشنهاد میکنیم در اینجا کلیک کنید.
به طور کلی اکثر کسب و کار ها برای جذب مخاطب و تبلیغات از ارسال ایمیل استفاده میکنند، اما ارسال ایمیل در بعضی مواقع با مشکلاتی مواجه شده و چالش هایی را به همراه دارد. از مهم ترین این چالش ها میتوان به دریافت نشدن ایمیل توسط گیرنده یا قرار گرفتن ایمیل ارسالی شما در پوشه اسپم گیرندگان اشاره کرد.
شما باید تمامی راهکارهای اصولی برای ارسال ایمیل را رعایت کنید و با رعایت یکسری قوانین از اسپم شدن ایمیل های ارسالی خود جلوگیری کنید.
شما بر اساس اعتبار ایمیل خود، مشخص میکنید که فردی دارای اعتبار هستید و قصد دارید، ایمیلی معتبر را ارسال کنید. ارائهدهندگان خدمات ایمیل مانند گوگل و یاهو، بر استفاده از یک ایمیل تایید شده، تاکید دارند. بنابراین، احتمال بیشتری وجود دارد که پست الکترونیکی معتبری را به صندوق پستی ارسال کنند.
با کمک روشهای زیر، میتوانید ایمیل خود را تایید کنید. همچنین، به ارائهدهندگان سرویس ایمیل ثابت کنید که پیام شما ارزشمند است و اسپم نیست.
برای نگاشت (Mapping) یک IP به یک هاست، از PTR استفاده میشود. بهتر است PTR Record با نام هاست سرور مشابه باشد. برای تنظیم PTR، باید از طریق مرکز داده یا مالک IP اقدام نمایید. اگر میخواهید از تنظیم بودن PTR روی IP هاست خود مطمئن شوید؛ از این سایت کمک بگیرید.
چارچوب سیاست فرستنده یا SPF به شما اطمینان میدهد که هنگام مقایسهی IP فرستنده (که در سابقه DNS یافت میشود.) در لیست IP هایی که اجازهی ارسال ایمیل در آن حوزه را دارند، قرار بگیرید.
وجود استاندارد DKIM تضمین میکند که ایمیل در طول انتقال دستکاری نشده است.
برای فعالسازی SPF و DKIM از طریق Cpanel هاست، به بخش Email و قسمت Authentication مراجعه کنید. این کار تنظیمات امنیتی مقدماتی را فعال میکند.
برای یک لیست ارسال ایمیل، همیشه باید از SMTP استفاده کنید تا تایید هویت یا authentication باعث اعتبار پست الکترونیکی ارسالی شود. SMTP یک پروتکل استاندارد تعریف شده برای ایمیل است و قابلیت رمزنگاری دارد.
به طور پیشفرض، cPanel تنها ایمیلهای دریافتی را به عنوان اسپم اسکن میکند. با فعالکردن SpamAssassin، اگر یک ایمیل دارای محتوایی باشد که توسط گوگل یا یاهو به عنوان ابزار جاسوسی شناخته شود؛ پست الکترونیکی شما ارسال نخواهد شد. این روش به عنوان یکی از راههای کنترل اسپم سختگیرانه بر ایمیلهای خروجی شناخته میشود.
دیوار دفاعی اینترنت یا Web application firewall، از برنامههای در حال اجرا، در برابر حملات سایبری وبسایت و آپلود بدافزار محافظت میکند. بنابراین در صورت استفاده از فایروال در لایهی وب اپلیکیشن، کدهای اسپم هرگز از طریق وبسایتهای آسیبپذیر به هاست نمیرسند.
شما میتوانید با استفاده از malware scanner، تعداد ایمیلهای ارسالی روزانه را در Cpanel محدود کنید.
با فعالسازی DMARC، یک هشدار اولیه از وجود اسپم احتمالی در هاست دریافت میکنید. این هشدار به شما اجازه میدهد تا اقدامات اصلاحی را قبل از اینکه IP در لیست سیاه قرار بگیرد، انجام دهید.
گاهی تنها با تغییر IP سرویس ایمیل، مشکل اسپم شدن ایمیلهای ارسالی به طور موقت برطرف خواهد شد.
سادهترین کاری که میتوانید برای جلوگیری از اسپم شدن ایمیل ارسالی انجام دهید، استفاده از محتوای مفید و جالب در ایمیل است. اگر موضوع مهمی ندارید، ایمیل نفرستید!
سرویس دهندگان ایمیل با استفاده از تکنولوژی های فیلترینگ خودکار با محتوای اسپم مبارزه می کنند. یکی از این فیلترها، بررسی همه بخش های ایمیل می باشد که تعیین می کند که این ایمیل وارد inbox شود و یا به عنوان اسپم نشانه گذاری شود. سربرگ، پابرگ، کدهای HTML، URLها، عنوان، نسبت متن به عکس، ضمیمه ها، کلمه های اسپم و … بخش هایی هستند که مورد بررسی قرار می گیرند. نتیجه این کار شناسایی بیش از ۹۷% از ایمیل های اسپم است.
بنابراین برای گذر موفق از این مرحله، این موارد را رعایت کنید:
مخاطبینی که دیگر به ایمیلهای شما علاقه ندارند؛ سه دسته هستند:
برخی به طور مستقیم، اشتراک ایمیل خود را قطع میکنند.
برخی در صندوق پستی خود، تنظیماتی انجام میدهند تا ایمیل شما به عنوان اسپم شناخته شود.
بسیاری از آنها به سادگی ایمیلهای شما را نادیده میگیرند.
افراد دستهی آخر مشکل ساز میشوند؛ چون در این حالت میزان تعامل کاربر با ایمیل کمتر و شناسایی مشکلات کمی سختتر میشود. همیشه داشتن فهرستی کوتاه از مخاطبان علاقه مند، بهتر از فهرستی بلند بالا از کسانی است که علاقه ای به محتوای ارسالی شما ندارند و آنها را نادیده میگیرند. بهتر است در بازههای زمانی مشخص لیست مخاطبین خود را پاکسازی کنید.
سعی کنید با محتوای نامناسب، مخاطب را آزار ندهید. ترسهای کاربر را بشناسید و از مواردی که احتمال اسپم شدن ایمیل را افزایش میدهد، دوری کنید:
اسپم شدن ایمیل ارسالی بسیار ساده است. در هر حال اگر مخاطب بخواهد، میتواند به راحتی ایمیل شما را در لیست اسپم خود قرار دهد. با این حال، در این مقاله راهکارهایی را برای جلوگیری از اسپم شدن ایمیل ارسالی بررسی کردیم تا این امکان به حداقل برسد.
همیشه به یاد داشته باشید که اگر ایمیل هاست معتبر نباشد و یا ایمیل خود را برای جامعهی هدف اشتباه بفرستید، به احتمال زیاد، در فیلترهای شناسایی اسپم گرفتار خواهید شد.