در سال ۲۰۱۵ وقتی مردم گوشیهای جدید خود را خریداری میکنند توقع دارند تا وب سایت ها قالب های خود را از نو طراحی کرده تا وب سایت های سازگار با موبایل بیشتری را مشاهده کنند. این تغییر و تحولات در حال حاضر بیشتر شامل سایت های پر بازدید و مردمی شده است مانند سایت های سرگرمی، سایت های خبری و وب سایت های مرجع نرمافزار موبایل.
پلتفرم های فروشگاه ساز مانند مگنتو (Magento)، اپن کارت (opencart)، شاپی فای (Shopify) و حتی ویرچومارت (در جوملا) و WooCommerce (در وردپرس) نیز میتواند تأثیر به سزایی از این تغییرات و چگونگی طراحی فروشگاه آنلاین بگیرد. این کار ممکن است برای مدیران فروشگاه های آنلاین کاری بسیار دشوار باشد که با تغییرات دنیای وب، خود را به روز نگه دارند و این تغییرات را نیز در وب سایت خود اعمال نمایند؛ اما در سال ۲۰۱۵ حتی افرادی هم که معتقدند که « تا زمانیکه چیزی خراب نشد، تعمیرش نکن. » (برگرفته از یک ضربالمثل انگلیسی ” if it isn’t broken, don’t fix it”) نیز مجبور به اعمال تغییرات در وب سایت خود میشوند و در مورد این افراد باید از سرعت بالای بروز رسانی دنیای موبایل و اینترنت تشکر کرد. پیش بینیهایی که در سال ۲۰۱۴ انجام شد نشان دهنده افزایش فروش محصولات تا ۳۰ درصد از طریق تلفن های همراه بوده است بنابراین اگر وب سایت های ما برای گجت ها و تلفن های هوشمند سازگار نشده باشند، میتوان گفت که ۳۰ درصد از مشتریانمان را از دست دادهایم. البته اگر تنها فروشگاه آنلاین خود را برای تلفن های همراه بهینه نماییم کافی نیست بلکه باید چند قانون جدید را نیز در وب سایت هایمان اعمال نماییم.
تلفن های همراه به سرعت در حال تبدیل شدن به یک عنصر اصلی در طراحی وب سایت و تجارت الکترونیک میباشند اما در این حین کاربران سیستم های دسکتاپ را نیز نباید فراموش کنیم. طراحان وب سعی دارند با استفاده از تکنیک طراحی واکنش گرا این قابلیت را به وب سایت های ما بدهند که هم کاربران دسکتاپ و هم کاربران گجت ها تجربه خوبی را از خرید اینترنتی و وب گردی داشته باشند.
لازم به ذکر است بگوییم که تمامی مرورگرها هم این استانداردها را رعایت کرده و سعی کردهاند حداقل سازگاری را با تکنیک واکنش گرا داشته باشند. از جمله این مرورگرها میتوان به: Chrome 31, Firefox 25, Internet Explorer 10, Safari 7, Opera 18, iOS Safari 7, Android Browser 2.1, Blackberry Browser 10, و IE Mobile 10 اشاره کرد.
از آنجایی که روز به روز بر تعداد کاربران تبلت ها و تلفن های هوشمند افزوده می شود و اکثر افراد به این وسیله ها روی آوردهاند در هنگام وب گردی با گجت هایشان تنها از نوک انگشتانشان و یا از قلم استفاده مینمایند، بنابراین یکی دیگر از اصول مهم طراحی وب سایت در سال ۲۰۱۴ ایجاد رابط کاربری لمسی میباشد.
در فروشگاههای آنلاین دو گزینه وجود دارد که اخیراً محبوبیت و کارایی فراوانی پیدا کرده است.
نخستین گزینه استفاده از اسلایدر مطالب میباشد. این اسلایدر ها می توانند در مکانی کوچک، اطلاعات مهمی را به نمایش بگذارند و اگر این اسلایدر دکمههای ناوبری نیز داشته باشد تا کاربران بتوانند اسلایدر را کنترل نمایند این تجربه بسیار خوشایندتر میشود. بنابراین استفاده از اسلایدر های متنی را یکی از گزینههای وب سایت خود قرار دهید.
دومین گزینه نیز استفاده از دکمهها بزرگتر و لینکهای بیشتر است. دکمههای بزرگتر در تلفن های هوشمند باعث وب گردی راحتر میشود میشود و به کاربران احساس خوشایندی از وب گردی در سایت شما به او دست میدهد، و لینک های بیشتر نیز کاربر را سریع تر به آنچه نیاز دارد میرساند.
طراحی تخت را در رابط کاربری جدید ویندوز ۸ ماکروسافت، در ios 7 شرکت اپل، گوگل، یاهو و ده ها وب سایت محبوب و معروف دیگر نیز مشاهده نمودهاید. این طراحی زیبا تمایل فراوانی دارد به افت سایه، تمرکز کمتر به رنگها و استفاده از فونتهای زیبا.
در حال حاضر طراحی تخت دارای چند مزیت مهم میباشد. این نوع از طراحی باعث ایجاد رابط کاربری سادهتر می شود و باعث میشود که کاربران در برقراری ارتباط ساده تر عمل کنند و مزیت دیگر حجم کمتر فایل ها میباشد و همین امر باعث افزایش سرعت بارگذاری صفحات وب شده و وبسایت بهینهتری خواهیم داشت.
سایتهایی مانند Canopy که به کاربران خود اجاره اشتراک گذاری محصولات موجود در آمازون را میدهد یک نمونه خوب از طراحی تخت در یک فروشگاه آنلاین می باشد.
در سال ۲۰۱۵ طراحان و توسعه دهندگان وب حداقل دو روش برای اضافه کردن مطالب بیشتر در صفحات وب را دارند.
نمایش سریع یا Quick view یکی از روش هاییست که به خریداران این اجازه را میدهد که بدون اینکه صفحه مجموعهها را ترک کنند اطلاعات لازم در مورد محصول مورد نظر خود را به دست میآورند و همین امر به کاربران تلفنهای هوشمند و تبلت ها کمک میکند تا از بارگذاری صفحات متعدد جلوگیری شود.
و یا میتوانید از صفحات با توضیحات بلند و تصاویر بند انگشتی تهیه کنید، حتی اگر صفحه شما اسکرول زیادی هم خورد مانعی ندارد.
تایپوگرافی آنلاین باعث انفجاری در طراحی وب شده است و این انفجار در چند سال اخیر سرعت بسیاری گرفته است و قرار هم نیست که در سال ۲۰۱۵ از سرعتش کاسته شود. با استفاده از فونت های جدید و مرتبط با موضوع سایت میتوان خریداران را مجذوب سایت کرده و از بازدید دوباره آنها اطمینان حاصل کرد. جذاب بودن صفحات سایت نیز یکی از مهمترین عوامل فروش بیشتر است پس از طراحی زیبا و کاربر پسند استفاده کنید.
طراحی گرافیکی بزرگ به افرادی که با تلفن همراه و یا تبلت خود از وب سایت شما بازدید میکنند کمک میکند تا بهتر از امکاناتتان استفاده کنند. بهتر است همیشه از طرحهای نسبتاً بزرگ استفاده کنید. اما طرح بزرگ باید نسبت به ابعاد تصویر تعیین شود. این به این معنی است که ابعاد تصاویر نباید در تلفن های هوشمند و کامپیوتر های شخصی برابر باشد.با کمی برنامهنویسی و توسعه خوب سایت میتوان ابعاد تصاویر را نسبت به دستگاه کاربر تعیین کرد. دلیل اینکه از این تکنیک استفاده میشود بهینهسازی سایت برای رابط کاربری لمسی و استفاده از تلفن همراه میباشد.
امروزه مصرف موبایل برای تماشای ویدئوها رو به افزایش است، در حدود بیش از دو برابر از سال پیش. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که کاربران از تماشای ویدئو در تبلت ها و حتی تلفنهای هوشمند خود نه تنها ناراضی نیستند بلکه مشتاق هم هستند. مدیران فروشگاه های آنلاین میتوانند در این ویدئوها اطلاعات مفید و با ارزشی را به بازدیدکنندگان خود انتقال دهند. در آخر توصیه میکنیم برای ارائه توضیحات در رابطه با محصولات خود حتماً یک ویدئو تهیه نمایید و کاربران را برای خرید محصولتان ترغیب کنید.